2007-05-21 Tomtom met menselijke trekjes op de markt gebracht
nieuwsarchief
Hoewel de Tomtom een prachtige uitvinding is, blijkt toch dat tijdens lange autoritten door het monotone "stemgeluid" er bij de inzittenden van de auto op het laatst enige irritatie kan ontstaan.
Wie zich hierin kan vinden, zou eens bij de Jurgenslander Mediamarktkraam op de vrijdagmarkt moeten kijken.
Met de reclameslogan: "IK WORD HARTSTIKKE GEK" wordt er afgerekend met het senore, eentonige stemgeluid van de traditionele Tomtom.
Door het aanbrengen van een chip gaat de stem van het navigatiesysteem allerlei menselijke trekjes vertonen.
Zo moppert hij luidkeels als men over een hobbelige weg rijdt, kan hij zich verslikken, hoesten, stotteren of de keel schrapen. Bij het overschrijden van de geldende maximum snelheid hoort de chauffeur of "het misschien ook wat minder kan"; als er door een gebied met vele bloeiende bloemen en planten gereden wordt niest hij regelmatig als teken van hooikoorts. Verder zal de stem zich volledig aanpassen aan de emoties in de auto en kan kwaad, vrolijk, nors of vriendelijk klinken en ongevraagd commentaar leveren, dit laatste alleen als de Tomtom in de "vrouwenstand" staat (de zogenaamde "Navi-bitch" of Truustruus-stand)...
Volgens Jos Jurgensch van de Mediamarktkraam is dit slechts een kleine greep uit de kreten van de "menselijke" Tomtom.
"Kom gerust langs om een proefritje te maken met een aangepaste Tomtom in Uw auto; U zult niet meer zonder willen" is Jos zijn commentaar.